Taas kord on käes aeg, mil Elektriteatri ja Athena teatri vahel liiguvad filmihuvilised hundikesed. Vaktsiinipass ja pilet hamba vahel ning filmikriitiku aabits põues, veetis ka Miilangu toimetus nii mõnegi pimeda öö huvitavaid välismaiseid filme vaadates. Kokku nägime 12 filmi, mille hulgas oli nii harmoonilisi muusikale, vaimustavaid komöödiaid kui ka dramaatilisi elulugusid. 2021. aasta Pimedate Ööde filmifestival toimus 12. novembrist 28. novembrini ning tähistas 25 aasta juubelit. Igale kinolisele leidus midagi, mis silma särama pani. Tutvustame teilegi nüüd oma lemmikuid!
Suur tänu festivali peakorraldajale Kristiina Reidolvile, kes meid filmide vaatamisel paari magusa piletiga aitas. 

Anette

Selle aasta Cannes’i filmifestivali avanud ,,Annette” oli üks PÖFF-i muusikarohkemaid filme. Tegu on prantsuse režissööri Leos Carax’ esimese rokkmuusikaliga, kuid idee ja algne stsenaarium pärinevad hoopis USA bändilt Sparks (vendi Ron ja Russell Maeli sai näha ka Edgar Wrighti vahvas dokumentaalfilmis ,,Sparksi vennad”). Film räägib terava huumorimeelega stand-up koomiku Henry (Adam Driver) ja rahvusvaheliselt tuntud ooperilaulja Anni (Marion Cotillard) armastusest ja selle traagilistest tagajärgedest. Prožektorite valguses on nad kui täiuslik paar, aga kui perre sünnib müstilise välimusega Annette, upub nende armastus vihalainetesse. ,,See on muusikaline fantaasia, kuhu on segatud natuke komöödiat, armastust ja seksi. Üks koletis, üks laps ja mõned laibad,” ütleb Carax filmi kohta. Imelised ja meeldejäävad sparksilikud laulud, Adam Driveri (,,Gucci tragöödia”, ,,Star Wars”) järjekordne Oscari-vääriline esinemine, Simon Helberg (tuntud eelkõige sarjast ,,Suure Paugu teooria”), mitmed ajuragistamist nõudvad metafoorid ja pilkupüüdvad kaadrid – just nende pärast peaks seda filmi vaatama. Eriti soovitan ma seda inimestele, kelle nimi on Annette. 

Mephisto

Kui silmasin Tartu filmikavas István Szabó 1981. aasta ,,Mephisto” lumivalget nägu, siis teadsin, et seda ei tohi maha magada. Linateos on valminud Klaus Manni samanimelise romaani põhjal. Fookuses on näitleja ja teatridirektor Hendrik Höfgen (Klaus Maria Brandauer), kes püüab 1930-ndate natsionaalsotsialistlikus ühiskonnas saksa teatrit elus hoida. Samal ajal kui paljud loomeinimesed ja mitmed Höfgeni sõbrad riigist põgenevad, otsustab peategelane kompromisside tegemise kasuks ja suhtub natsismi mõistuspäraselt, kuigi on teadlik, et mõistuspärasusest on asi kaugel. Höfgeni unistusel kehastada Saksa kultuuriruumis tuntud deemonit Mephistophelest on oma hind. Filmis on imepäraselt tabatud ajastu esteetika kogu oma hiilguses ja sünguses. Karakterite meeliköitvate mõttekulgude vahele on paigutatud täpselt õiges koguses muusikat, mis hoiab pinget kogu filmi vältel. Saksa keel tekitab filmis käsitlevate teemade vastu sedavõrd suurt austust, et kinosaalist lahkudes endagi mõtted saksakeelsetena ilmusid.

Skoor

PÖFF-il näeb ka filme, mida maailm veel pikka aega ei näe. Üks esilinastuvaid filme oli režissöör ja stsenarist Malachi Smythi (kirjutanud stsenaariumi ka Tanel Toomi peagi küpsevale filmile ,,Sentinel”) ,,Skoor”, mille erilisus seisneb omapärases proge-/folkroki muusikas ja sellele vastanduvas temaatikas. ,,Skoor” räägib loo kahest pätist, kes satuvad äri tehes väikesesse teeäärsesse kohvikusse, et seal siis 20 000-naelane tehing sõlmida. Ootamatu armastus, salasepitsemine, haaravad üllatused ja muhedad vestlused muudavad selle väikese kohviku õhkkonna hubaseks, kuid siiski salapäraseks. Pätimuusikalile on võrratud laulud loonud briti muusik ja näitleja Johnny Flynn (mänginud Autumn de Wilde’i filmis ,,Emma”), kes mängis filmis ka pätti. Peale Flynni on ekraanil näha teisigi suuri nägusid: Will Poulter („Narnia kroonikad: Koiduränduri teekond”, ,,Jaanipäev”, ,,Labürindijooksija”) ja Naomi Ackie („Star Wars: Skywalkeri tõus“). Soovitan seda filmi nii inimestele, kes armastavad folkmuusikat, kui ka neile, kes naudivad Romeo ja Julia sarnast armastuslugu. 

Maailma kõige ilusam poiss

Kahe silma vahele ei saanud jääda Kristina Lindströmi ja Kristian Petri intrigeeriva pealkirjaga dokumentaal ,,Maailma kõige ilusam poiss”. Milline näeb välja täiuslik poiss? – sellele küsimusele otsib filmis 1970. aastatel vastust tuntud itaalia režissöör Luchino Visconti. Pärast kuudepikkust otsingut ja peaaegu kõigis Euroopa koolides õppivate poisslaste sobimatuses veendumist leiab Visconti Stockholmist Björn Andréseni, kes sobib täiuslikult kehastama Tadziod Visconti filmis ,,Surm Veneetsias”. Anderséni eluloofilm näitab vaatajale, milline oli maailmakuulsa lapsstaari argipäev tuntuse ajal ja pärast seda. Healt dokumentaalilt ei ole peale kaasahaarava ülesehituse ja faktilise korrektsuse midagi enamat tahta – selles filmis oli peaaegu kõik olemas. Viimasel pooltunnil oli filmi tempo äärepealt liiga aeglaseks muutumas, kuid lõpplahendus oli leidlik. Lisaks filmielamusele võtsin Athena rõduistmelt endaga kaasa Andérseni jaapanikeelsete laulude kummitava kõla.

Meie nähtud filmid (režissöör; riik; žanr; hinnang)

  • ,,Annette” – Leos Carax; Prantsusmaa, Belgia, Saksamaa, USA, Jaapan, Mehhiko, Šveits; rokkmuusikal; 4,5/5
  • ,,Bullerby lapsed” – Lasse Hallström; Rootsi; koguperefilm; 5/5
  • ,,Karjaimmuunsus” – Adilkhan Yerzhanov; Kasahstan-Prantsusmaa; absurdikomöödia; 2/5
  • ,,Kes magab hõbehallis” – Liao Zihao; Hiina, draama; 2,5/5
  • ,,Maailma kõige ilusam poiss” – Kristina Lindström, Kristian Petri; Rootsi; eluloofilm; 4/5
  • ,,Mephisto” – István Szabó; Saksamaa, Ungari, Austria; ajalooline draama; 5/5
  • ,,Nr 10” – Alex van Warmerdam; Holland, Belgia; satiiriline komöödia, fantaasia; 3/5
  • ,,Post mortem” – Péter Bergendy; Ungari; õudukas, triller; 3,5/5
  • ,,Sinu jaoks loodud” – Maria Schrader; Saksamaa; ulme, draama, tragikomöödia; 4,5/5
  • ,,Skoor” – Malachi Smyth; Ühendkuningriik; muusikal, romantiline komöödia; 4,5/5
  • ,,Sparksi vennad” – Edgar Wright; Ühendkuningriik, USA; muusikaline dokumentaal; 4,5/5
  • ,,Stanislavski. Elujanu” – Julia Bobkova; Venemaa; eluloofilm; 3,5/5

Anette Ama (11.e) ja Stella Päri (12.e), sügis 2021